Inkoop

“Wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet te verdienen”. In deze uitspraak kan Stoel Adviesgroep zich goed vinden. Het is voor zorginstellingen van levensbelang om goed naar hun kosten te (blijven) kijken.

De inkoop geschiedt vaak op basis van langlopende afspraken. Van bijvoorbeeld leveranciers van professioneel medisch materiaal zijn er slechts enkele in Nederland. Onderhandelen met deze leveranciers kan daarom een moeizaam en tijdrovend proces zijn. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat veel zorgaanbieders niet kritisch kijken naar de afspraken die ze in het verleden hebben gemaakt.

Stoel Adviesgroep is van mening dat uiteindelijk elke leverancier beoordeeld dient te worden op de prijs/kwaliteit verhouding. Dit betekent dus dat er altijd twee variabelen zijn waar over onderhandeld kan worden en dat het de verhouding is tussen die beide variabelen die telt.

Het is echter wel degelijk mogelijk om te onderhandelen over de prijs. Voor de meeste producten bestaan er wel meerdere leveranciers en dit stelt Stoel Adviesgroep in staat om scherpere prijsafspraken te maken. Daarnaast is het altijd mogelijk om te onderhandelen over de kwaliteit, levertijden en service. 

Stoel Adviesgroep kan u helpen om kritisch naar bestaande afspraken met leveranciers te kijken en de onderhandelingen te heropenen. Mocht het nodig zijn dan kunnen wij ook kijken naar andere partijen die dezelfde kwaliteit tegen een lagere prijs kunnen bieden.

In de praktijk hebben wij gemerkt dat twee offertes van concurrenten voldoende zijn om de huidige leveranciers het bod te laten matchen. Onze ervaring is dat ook voor een leverancier geldt dat niets zo rendabel is als een bestaande klant. Uw huidige leverancier zal u als klant graag willen behouden.

Benader Stoel Adviesgroep voor advies met betrekking tot inkoop of voor het doen van uw prijsonderhandelingen met leveranciers. In het verleden hebben wij al met veel partijen goede deals gesloten, waarschijnlijk zitten uw leveranciers hier ook bij.